Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog

Strategy of Innovation

Knowledge + Imagination + Entrepreneurship = Innovation = The key to guarantee our common future!

A Must Read Book: Rethinking Business Models For Innovation

Enfin un livre sur les Business Models des entreprises Innovantes

avec des études de cas et en français (et en anglais) !

 

41rW6UzYAoL._SL500_AA300_.jpg Business models dans l’innovation 

 Pratiques et méthodes

Ouvrage collectif sous la direction de Valérie Chanal.

 

Valérie Chanal est professeur de management stratégique à l’Institut d’études politiques de Grenoble et membre du laboratoire PACTE. Elle a dirigé pendant quatre ans l’équipe de recherche technologique UmanLab. Ses travaux portent sur le management de l’innovation d’exploration, l’innovation ouverte et la mise en récit de la stratégie.

 

Quelques mots sur l’ouvrage

L’innovation technologique, qu’elle soit conduite par des start-ups ou par de grandes entreprises, n’est plus une condition suffisante de la création de valeur. Créer de la valeur sur des marchés nouveaux nécessite le plus souvent de repenser l’organisation de l’entreprise, ses partenariats stratégiques, ses modèles de revenus, autrement dit, son business model. 

 Cet ouvrage se veut un guide pour les porteurs de projets d’innovation en leur fournissant des outils de compréhension et d’analyse de la dimension stratégique de leur projet. Les études de cas présentées sont le fruit d’une collaboration étroite entre les porteurs de chacun des projets et des chercheurs en management de l’innovation reconnus. 

 Au travers de ces cas, trois grandes problématiques sont abordées : l’identification des sources de valeur chez les clients potentiels, la position que l’entreprise pourra prendre dans son écosystème et enfin l’évolution des business models dans le temps. Sur chacun des cas, le lecteur aura accès à une compréhension fine des problèmes stratégiques posés par l’innovation ainsi que des outils de management mis en œuvre pour aider à réfléchir et à agir.

 

La version papier en français est disponible sur Amzon, ou "moins cher" directement en commandant aux éditions PUG : http://www.rethinkingbusinessmodel.net/wp-content/uploads/2011/03/Business-models.pdf 

     

La version e-Book en anglais de l'ouvrage est disponible "gratuitement" sur le site suivant : 

http://www.rethinkingbusinessmodel.net/


 

Présentation1-copie-2Rethinking Business Models for Innovation

Lessons from entrepreneurial projects

Edited by Valérie Chanal

 

Valérie Chanal is professor of strategic management at the Institut d'Études Politiques (Institute of Political Studies) of Grenoble and a member of the laboratory PACT. Her works concern the management of the innovation

 

One of the major challenges confronted by those in charge of technological innovation involves anticipating the value creation model sufficiently early on, in a highly uncertain context both as far as the technology itself is concerned and the potential market.

Today, in many industrial sectors, the innovation boundaries have moved towards projects that are more and more exploratory and fuzzy. The simple optimisation of linear processes of the “stage-gate” type is no longer sufficient to build sustainable competitive advantages.

The notion of Business Models, when applied to innovation, enables us to  describe how a company creates value through innovation, generally within a business ecosystem, and how the value will be distributed between the  actors involved. The authors of this book believe that the notions of Business Modeling and value creation are key to all the dimensions of successful innovation, whether technology, marketing, organisational or economically based.

Rethinking Business Models for Innovation: this title describes the relationship between thinking, modeling, and also field-testing. The book is based on a series of nine recent cases of innovation involving company managers, often assisted by researchers (the co-authors of each chapter), and how they built and formalised their Business Models and then tested their strategies.

After having discovered the variety of the cases, the reader will understand that every innovation situation generates specific questions about Business Models. However, we feel that we can identify three key issues that arise, more or less, in each of these projects. The chapters in this book build on these issues: the identification of sources of value and revenue models (the notion of value creation), the position of the company in the value-network

or ecosystem (the sharing of value) and finally the evolution of Business Models over time (the sustainability and the competitiveness of the company).

The last chapter goes over all the contributions, exploring the notion of value in the Business Model approach.

 

The English version of this book is available for "free" download (e-Book) at the following web site : 

http://www.rethinkingbusinessmodel.net/

Partager cet article

Repost 0

Commenter cet article